Mitt solcellsprojekt!

I den här bloggen ska jag beskriva mitt arbete med att installera solel.

.De solpaneler jag använder är 2 st 80 W, 12 V paneler från BP solar.

Jag använder två 80 W paneler. De jag använder finns är producerade av BP Solar.

Här är de uppsatta på väggen:




Inkommande el kopplas via en laddningsregulator:



till ett batteripaket:



På bilden syns temperatursensorn som styr laddningsspänningen.

Batteriregulatorn kontrollerar även förbrukad energi. Utgående ström avsäkras i med plattsäkringar, av samma typ som används i bilar.




Den lagrade energin kan användas på många sätt. Det enklaste är belysning. Jag använder 12 V LED-lampor som bara drar 3 W. Den ger ett intensivt vitt ljus.



För att kunna använda vanlig 230V-utrustning har jag en inverter som omvandlar 12 V DC till 230 V AC.





Kommentarer
Postat av: Jessica

Hej Göran! Vilken fin blogg du har, malin visade mig den.



Kram Jessica

2009-10-23 @ 21:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0